Oda na Gdańsk, 1969

Kategoria: 6. wokalno-instrumentalne

na baryton solo, głos recytujący, klarnet solo, chór mieszany i orkiestrę, sł. Jarosław Iwaszkiewicz
tube.gifposłuchaj
wyk. Janusz Borowicz – bas
Tomasz Stockinger – recytator
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej
Tomasz Bugaj – dyrygent

obsada: baritone solo, voce recitande, coro misto, clarinetto solo, strumenti dell’ ochestra:
4 cr in fa, 3 tr in c, 3 tn, tb, tp, 2 pti, gc, gng, cmp, 2 bng, 16 vn, 8 vl, 8 vc, 8 cb.
tekst: Jarosław Iwaszkiewicz (1894 - 1980)
I
Z rozległych brzegów, z gór zielonych,
Z piosennych łach, z garbatych pól,
Spośród topoli ostrych
Jak ból,
I spośród mąk
Nieposkromionych,
I rozrzuconych łąk,
Żółtych jak onyks,
Spośród grążeli, trzcin, irysów,
Z zarośli, tarnin, berberysów,
I czaplich kit,
Sina jak świt,
Na świat wytrysła
Wisła.

Zabrała wiejską pieśń i trud,
I z miast zabrała gniew i gwar,
I pełna szarych ludzkich łez
Niosła się falą aż po próg,
Okrzykiem kos, radością par,
I niosła dym i ciężar zbóż,
I czarność brył, i siwą stal,
I tratwy przemykała w dal,
Okrętów rozkochanych młódź
Aż do twych wrót,
Miasto potężne i złe.
A ty jak wrota, złoty klucz,
Żuraw opadły na Żuławy,
Czerwienią wież sięgając tucz,
O, Gdańsku krwawy!
Trzymasz swą straż,
Obcy - a nasz,
Wspaniały, silny, rosły,
Nawa srebrzysta,
W mech obrosła,
Masztami trzystu
Wzniesiona,
Prastara
Ziemi polskiej tiara:
Wiślana Piastów korona.
Na lądzie, na Wiśle, na morzu
Ludy przed tobą się korzą.

II
Z krwi naszej obce wzniosłeś mury,
Geniuszem rasy, strojnej w chmury,
Krwią pojąc cegły, nie marmury.

Upadłeś na ziem nam zabraną,
Wzniosłeś się trudną, straszną ścianą
I twarzą patrzysz ołowianą.

O Miasto! Zimne twoje progi,
Żurawie wznosisz swe jak rogi,
Ponad Żuławy i rozłogi.

Ale się we mnie wyżej piętrzy
Od Karpat na dół, głos najświętszy,
Coraz roślejszy i gorętszy.

Wzniosły się głazy nad korytem
Wisły, jak srebrne brzmią trombity,
I koń o koń stuka kopytem.

I teraz w naszą patrzy stronę
Król August w górę podniesiony,
A morze bije mu pokłony.
(...)

rok i miejsce powstania: 1969 Częstochowa
czas trwania: ca 20’
ilość taktów: 148 + 4 odc. ad libitum (cl solo) + 1 odc. aleatoryczny ca 30”.
prawykonanie:
3 maja 1998, Częstochowa, Kościół Seminaryjny, VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Koncert Polskich Prawykonań Sakralnych
Janusz Borowicz – bas
Tomasz Stockinger – recytator
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej
Tomasz Bugaj – dyrygent

wydania: nie wydany
nagrania:
Tomasz Stockinger – recytator
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej
Tomasz Bugaj – dyrygent
Płyta CD: Musica Sacra Edition 004, Warszawa 2006
[nagranie z prawykonania, 3 V 1998, Częstochowa]

rękopis: BN Mus. 4794
materiały: w posiadaniu rodziny

komentarze:
„Występują tu odcinki aleatoryczne. Uwypuklenie tekstu utworu wynika z „rozrzedzonej” faktury instrumentalnej oraz częstego prowadzenia głosów a cappella. Oda jest utworem w zasadzie jednoczęściowym, choć można w niej wyróżnić kilka zamkniętych całości. Rozpoczyna się wstępem (eksponowanym przez klarnet solo) wprowadzającym w po-ważny nastrój utworu. Motywy ze wstępu spotykamy później w partiach instrumentalnych Ody. W utworze tym można zauważyć pewne wpływy Witolda Lutosławskiego, na przykład Maestoso (strona 15 autografu) przywodzi na myśl Muzykę żałobną; można przypuszczać, iż fragment na stronie 9 autografu był inspirowany partyturami tego kompozytora (II Symfo-nia). Powierzenie instrumentom perkusyjnym częstego tremola ma niewątpliwie wpływ na uzyskanie dramatycznego nastroju Ody.”
Maria Bączyńska Rajchel, op. cit.,s.64


Instant Encore Contributor
noteart profesjonalna edycja nut professional music engraving noteart Valid XHTML 1.1 Valid CSS website Krzysztof Dombek 2009© 

Wojciech Łukaszewski at Instant Encore